woensdag 29 april 2015

Bakjes, bakjes en nog eens bakjes.

Tijdens het opruimen kwam ik een poosje geleden mijn oude origami-boeken tegen. Ik had ze al bijna naar de kringloop gebracht, tot ik met mijn mama zat te kletsen over vroeger. Hoe leuk ik origami toen vond en hoe knutselig ik nog steeds ben. Toen kon ik het ineens niet meer over mijn hart verkrijgen.

Met het druilerige weer zit ik nu door deze boeken te bladeren en, behalve de vormgeving, blijken ze nog verrassend hip! Zoals alles uit de jaren zeventig en tachtig, eigenlijk :)
Onderstaand vouwwerkje was ik al bijna vergeten, maar vind ik nog steeds heel leuk. En met alle knutselwerkjes en -spulletjes die onze erfelijk-belaste dochter door het huis verspreidt, ook nog eens ontzettend handig!


Ook zelf maken? Ik heb hieronder stevig papier met enkelzijdig dessin gebruikt, dat leek me duidelijker. Wil je het langwerpige bakje maken? Dan draai je het papier gewoon een kwart slag voor je begint & volg je dezelfde stappen. Enjoy!


1. Men neme een vel papier, in dit geval A4-formaat.
2. De onderste punten naar boven dubbelvouwen.
3. Terugvouwen tot de helft (allebei de zijden).
4. Papier terugvouwen en omdraaien. Als het goed is zien de vouwen er dan zo uit.


5. De onderste punten allebei invouwen tot de eerste lijn.
6. Papier omdraaien en over de lengte vouwen, ter breedte van het ezelsoor.
7. Herhaal aan de andere zijde en vouw weer terug.
8. Aan de bovenkant van het papier zijn nu twee vierkantjes ontstaan. Hier vouw je een diagonale lijn in, beginnend bij de punt.


9. Vouw het papier weer dubbel over de middellijn.
10. Aan de onderzijde vouw je de beide punten naar binnen.
11. Vouw het bovenste 'flapje' dat nu is ontstaan, terug naar beneden.
12. Als je nu het onderste stuk naar voren trekt, zie je al een half bakje verschijnen.


13. Vouw de andere zijde 'omhoog', met de punten naar buiten (deze ontstaan vanzelf dankzij de diagonalen die je bij stap 8 hebt gemaakt).
14. Deze punt steek je er aan de zijkant tussen, dit is even priegelen misschien, maar het resultaat is superstevig. Herhaal aan de andere zijde.

Je bakje is klaar! Zonder knippen en lijmen & supersnel.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten