donderdag 12 november 2015

Kerstballen!

Lekker weer knutselen! Ik had ontzettende zin om weer eens met klei aan de slag te gaan, maar ik heb een poosje terug mijn knutselkamer opgeruimd... en nu is de klei onvindbaar.
In mijn eindeloze zoektocht vond ik wel een opwindbaar kerstmuziekdingetje dat ik eens een keer uit een goedkoop kerst-prul heb gesloopt. Nergens de klei gevonden, maar ik kwam wel ook nog papierstrips tegen uit een gekregen knutselpakket. En ik was dus inmiddels in kerststemming... En dan krijg je dit:


Papieren kerstballen! Is het geen kerstig plaatje? Ik zal nog even vertellen wat ik heb gedaan.


Men neme papierstrips, ringetjes, touw, mesje en een paar tangetjes. De papierstrips snijd je op de juiste lengte.
Met een leertang kun je niet alleen extra gaatjes in je broekriem maken, je kunt ook heel goed gaatjes in een stapeltje papier knippen (want de gaatjes van een standaard perforator zijn net te groot). Aan beide uiteinden van het stapeltje papier maakte ik een gaatje.


Met scrapbookringetjes en een tang maakte ik de papiertjes aan elkaar vast. Vervolgens een stukje touw geknipt, lusje geknoopt en dat lusje door één van de ringetjes gehaald. En dan begint het gepriegel... Alle papiertstrookjes van elkaar draaien, tot je een mooi bolletje vormt. Op dat moment kreeg ik erg spijt van mijn project, want geduld is niet mijn sterkste kant :-)

Leermomenten van vandaag:
- niet te korte strookjes, want: hoe kleiner het bolletje, hoe erger het gepriegel;
- niet teveel papiertjes, want: hoe dikker de stapel, hoe erger het gepriegel;
- het ringetje niet te hard dichtknijpen, want: hoe strakker het vast zit, hoe erger het gepriegel;
- niet te hard trekken, want elk kreukje zie je (of je trekt de papiertjes stuk);
- wanneer je kind niet thuis is, is het niet zo erg als je zit te vloeken.

Gepriegel is dus ook niet mijn sterkste kant :-)
Uiteindelijk ben ik wel heel blij met het gezellige (en allesbehalve perfecte) eindresultaat! En door de ringetjes ziet het er best profi uit.
Tot binnenkort, dan ben ik er als het goed is met het muziekdoosje.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten